Jaargang 17, nummer 1
29 november 2018

Kunnen we eigenlijk wel een poosje zonder water of elektriciteit?

TRICHT -Verwarming, water uit de kraan, stroom, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld. Een kleine storing ervaren we al als vervelend. Helemaal als er één of meer voorzieningen langer uitvallen. Nog niet zo lang geleden konden we in Tricht dagenlang geen kraanwater gebruiken vanwege een bacterie in het drinkwater. Daarom is het goed om eens stil te staan bij de vraag of we voorbereid zijn op langdurige verstoringen van onze vitale voorzieningen zoals drinkwater, elektriciteit, gas, telecom en ICT.

Hoewel de continuïteit van onze vitale voorzieningen in Nederland dik in orde is, kan er natuurlijk altijd iets onverwachts gebeuren. Zo zaten 24.000 huishoudens in de regio Rivierenland eind 2017 een hele avond zonder stroom omdat een helikopter een hoogspanningskabel raakte. Bovendien maakt onze moderne samenleving onze zelfredzaamheid ook kwetsbaar. Supermarken zijn dagelijks geopend en onze mobiele telefoon is verworden tot een adressenboek, agenda, wachtwoordonthouder en navigatie die continu in verbinding staat met internet.

Bereid voor met een noodpakket!

Maar wat als de stroom echt enkele dagen uitvalt? Hebben we bijvoorbeeld wel voldoende houdbaar eten en drinken in huis? En contant geld, want de pinautomaten gaan buiten werking. En waar halen we onze informatie vandaan als de wifi stopt en de telecommasten ook nog eens uitvallen? Gelukkig kunnen we zelf veel doen om ons voor te bereiden en de gevolgen te beperken. Het eerste advies is om dit gewoon eens met elkaar als familie of vrienden of buren te bespreken. De tweede tip is het samenstellen van een noodpakket. Een noodpakket samenstellen is makkelijk en niet duur. De meeste spullen heeft iedereen waarschijnlijk zelfs al in huis. Op 'www.crisis.nl' is meer informatie over dit pakket te vinden.