Jaargang 16, nummer 2
22 december 2017

Het zit erop! Terugblik op de tienminutentrein test

134 boetes, spoorlopers, drukke verkeersleiding en meevallende dichtligtijden op overwegen. Dat leverde een terugblik van ProRail op de 14 testdagen van de tienminutentrein op. Iedere woensdag testten ProRail en NS de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven. Vanaf 10 december rijden er iedere dag meer treinen op het traject en in de rest van Nederland. We kijken positief terug op veertien testdagen.

Overwegen

De vraag voor aanvang van de testdagen was welk effect de frequentieverhoging op de dichtligtijden van overwegen heeft. Tijdens de testdagen zijn de dichtligtijden van overwegen gemeten. Deze metingen wijzen uit dat de dichtligtijden gemiddeld met 2 minuten per uur toenemen wanneer er meer treinen rijden. De langste gemiddelde dichtligtijd per uur blijft onder de 30 minuten. ProRail blijft in 2018 de dichtligtijden van overwegen meten.

Incidentenbestrijding en wegsleeplocs

ProRail Incidentenbestrijding heeft zowel een rol in preventie van verstoringen veroorzaakt door derden, zoals spoorlopers als de afhandeling van incidenten (zoals gevaarlijke situaties bij overwegen). Tijdens de testdagen waren er twee wegsleeplocomotieven stand-by voor incidenten met defect materieel. Er zijn de eerste dagen extra incidentbestrijders ingezet langs de A2 ter preventie van gevaarlijk gedrag bij overwegen evenals verkeersregelaars. De eerste testdagen zijn er veel overweg-acties uitgevoerd, waarbij gevaarlijk gedrag is waargenomen en waarvoor boetes zijn uitgedeeld. Deze acties hebben geholpen. Tijdens de testdagen is ook een aantal keer spoorlopers aangepakt. Een aantal keer kwam de wegsleeploc in actie om defect materieel af te voeren. Er staan met de nieuwe dienstregeling preventief wegsleeplocs klaar op de A2-Corridor. Zondag 10 december ging de nieuwe dienstregeling in, direct geplaagd door winters weer. In de nieuwe dienstregeling rijden er iedere dag meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven.