Jaargang 16, nummer 1
24 november 2017

Anders leren kijken naar kunst en ook nog...

Een DDD-avond op 12 december door Petra van den Brand

“Dit schilderij vind ik wel wat hebben maar die gele die daar hangen, nee daar heb ik niets mee. Jij?” Haar dochter kijkt haar vertwijfeld aan. “Heb je dat perspectief gezien, ma, mooi toch!” “Heb jij geen zin in koffie dan? Kom”.

Gemiddeld, zo blijkt uit onderzoek, kijkt een bezoeker in een museum niet langer dan één hele minuut naar een kunstwerk. Of dat nou een schilderij, beeldhouwwerk of foto is. En maximaal? Hooguit drie minuten.

Waarschijnlijk herken je dat wel. Je loopt langs alle kunstwerken maar….hóe en hoe lang kijk je? Wat zie je? Wat valt je op? Wat wil je zien? Als je met z’n tweetjes bent dan brengt de reactie van de ander je vaak nog wel eens op een nieuwe kijk op het werk of bij een andere invalshoek. Dan zie je misschien meer, hoor je meer, luister je en kijk je anders.

Petra van den Brand, Trichtse theaterdocent, regisseuse van o.a. Het Water komt en Wind, werkt in Utrecht met theater, beeld en spel. Zij geeft sinds een tijdje, naast haar werk, ook cursussen in het leren kijken naar kunst en praten over wat je ziet, over wat je waarneemt. Daarbij maakt zij gebruik van aspecten uit de methode Visual Thinking Strategies, ontwikkeld aan de Harvard University in samenwerking met het MoMA, Museum of Modern Arts in New York.

Tijdens de DDD-avond begeleidt zij de aanwezigen in het kijken naar kunst. Zij stelt vragen opdat iedereen een persoonlijke verbinding maakt met het kunstwerk. Benoemen wat je ziet of wat je waarneemt. Moet je dan veel kennis van kunst hebben of veel ervaring met musea? Nee, dat is niet nodig. Ieders waarneming is van belang. Niemand kan voor jou bepalen wat jij ziet. Dat doe je zelf.

Deze benadering heeft daarom niet alleen effect op jouw eigen kijk op kunst maar ook op een breder proces van leren kijken, beargumenteren en luisteren. Je ervaart dat iedereen anders kijkt.

Deze methode wordt niet alleen succesvol gebruikt bij educatieve momenten in musea maar ook in sommige basisonderwijssystemen en in therapeutische processen in de zorg of bij trajecten voor persoonlijke coaching en ontwikkeling.

Een heel interessante avond dus die op veel gebieden bijdragen levert aan jouw persoonlijke ontwikkeling. De bar is open vanaf half acht en Petra begint met haar inleiding om 20 uur.