Jaargang 15, nummer 11
27 oktober 2017

ProRail meet ‘dichtligtijden’ overwegen

Tijdens de woensdagse testdagen, met extra intercity’s tussen Amsterdam en Eindhoven, valt in tegenstelling tot eerdere berichten bij overwegen het effect op de zogenoemde 'dichtligtijden' mee. Dat blijkt uit cijfers van ProRail. Op het testtraject komen tijdens de testdagen per uur zes in plaats van vier Intercity's voorbij. Tussen Amsterdam en Eindhoven liggen 24 spoorwegovergangen, waarvan 2 in ons dorp.

Maximaal 25 minuten

ProRail meet tijdens de testdagen de precieze tijd dat deze gesloten zijn: de zogenoemde dichtligtijden. Zo wordt duidelijk wat het effect is van de extra Intercity’s die daar langsrijden. En wat blijkt: de dichtligtijden variëren op de gemeten dagen tussen maximaal 25 en circa tien minuten per uur. Waarbij de drukste overgang die is aan de Loonsebaan in Vught en de rustigste ligt aan de Vlierdseweg in Bruchem. In vergelijking met andere dagen zijn de spoorbomen tijdens de testdagen per uur ongeveer twee minuten langer gesloten. Eerder verwachtte ProRail dat dichtligtijden op de drukke overwegen zouden kunnen oplopen tot in totaal 41 minuten per uur. Die berekeningen gingen uit van het meest ongunstige scenario tijdens de spitstijden. De praktijktesten wijzen tot nu uit dat dit aantal minuten niet gehaald wordt. Ook de komende testdagen meet ProRail de dichtligtijden en de situatie op de overwegen.

Gedrag

Omdat de situatie bij de overwegen rustig is, heeft ProRail besloten het toezicht op de overwegen met verkeersregelaars terug te schroeven. Alleen nog bij de drukste overwegen zal tijdens de spitsuren toezicht zijn. Dat is in Boxtel en Vught.

Boetes en camera's

De eerste vier testdagen schreef ProRail we 85 boetes uit en zijn er veel waarschuwingen gegeven aan weggebruikers die zich niet aan de verkeersregels hielden. ProRail maakt ook gebruik van camera’s om het gedrag van weggebruikers te bekijken en te analyseren.

Opheffen overwegen A2 corridor

In 2021 worden naar verwachting twee overwegen in Tricht opgeheven. Vijf overwegen in Vught staan in 2026 op de rol om plaats te maken voor een tunnel. Een grote overweg in Boxtel verdwijnt naar verwachting in 2023.Het is namelijk het veiligst wanneer weggebruikers via een tunnel of brug het spoor kunnen oversteken. Daarom wil ProRail het liefste van alle overwegen af. Op bestaande spoorlijnen kijkt ProRail waar ze overwegen kunnen opheffen, want het wordt drukker op de weg én op het spoor. Dat doet ProRail in overleg met de gemeenten, provincies en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.