Jaargang 15, nummer 10
29 september 2017

Buren en jeugdwagen Geldermalsen winnen corso

TIEL - Corsoclub Buren heeft de 57e editie van het Fruitcorso in Tiel gewonnen. De corsoclub Buurmalsen-Tricht behaalde de 11e plaats. De Burense wagen ‘Monsieur Carillon’ van de ontwerpers Jochem Schoots en Dennis Voorendt was een technisch hoogstandje, ook al omdat er een echt carillon achterop de wagen geplaatst was. Het instrument werd bespeeld door Frank Steijns, die er normaal mee speelt in het orkest van André Rieu. Culemborg eindigde met de indrukwekkende wagen PK, een ontwerp van Pieter Meeuwissen en Thea van Daalen op de tweede plaats. Maas en Waal eindigde als derde, voor Geldermalsen en Drumpt. Volgens kenners was er sprake van een ‘kwalitatief zeer hoogstaand corso’.

Publieksprijs

De Van der Valk-publieksprijs werd gewonnen door Neerijnen. De swingende toekan van de ontwerpers Dik Kusters en John van Beem liet Culemborg en Buren achter zich. De Teun Luijendijkprijs voor een innovatieve wagen werd gewonnen door Maas en Waal. Ontwerper Paul Zwaan verraste zowel publiek als jury met een transparante wagen (Duikvlucht), waarbij gebruik gemaakt werd van 5600 draden.

Jeugdwagens

Bij de jeugdwagens ging de eerste prijs naar Geldermalsen met Lookalikes over baasjes, die op hun dieren lijken. Het winnende ontwerp was van Bert van Erkom. Tweede eindigde Speurneus van Zoelen, voor Culemborg. De Van der Valk-publieksprijs ging naar Octobusy van Culemborg, een ontwerp van Eliane Hulsink, gevolgd door Geldermalsen en Zoelen.

Druk bezocht

Het corso trok zowel op zaterdag (ondanks het minder goede weer) als zondag veel bezoekers. Met name op de tweede dag was het schuifelen geblazen langs de wagens. De organisatie rekent over drie dagen op ruim 100.000 bezoekers.

Toekomst

Bij de prijsuitreiking op zondagmiddag kwamen de financiële problemen en daardoor de mogelijke veranderingen van het corso ruimschoots aan bod. De organisatie zoekt een verdienmodel om het corso toekomstbestendig te maken. Veel corsobouwers lieten weten een grote voorkeur te hebben om door te gaan op de huidige locatie. Voorzitter Hans Kool van Culemborg kreeg veel applaus met zijn oproep de handen ineen te slaan: ,,We moeten er niet aan denken om niet meer door de binnenstad te rijden.’’ Dik Kusters, ontwerper van Neerijnen, deed een klemmend beroep op de gemeenten om aan het corso te denken in het kader van de sociale cohesie. Honderden vrijwilligers, jong en oud, zijn maandenlang betrokken bij het corso. Voorzitter Rian Verwoert van Stichting 4-Stromenland liet weten ‘dat het corso in ieder geval blijft bestaan’. Dan was er ook veel emotie door het afscheid van corsoclub Ingen. Minutenlang scandeerden alle wagenbouwers ‘Ingen bedankt’, gevolgd door luid applaus.

Foto’s: Jan Bouwhuis