Dorpskrant Tricht

Het korte maar bewogen leven van Penry Thomas

Het volgende artikel is een enigszins bewerkte versie van het verhaal wat tijdens de 4 mei viering in de kerk van Buurmalsen is voorgelezen.

Sergeant P.L. Thomas uit Pontypridd in Wales ligt in aan de Lingedijk in Buurmalsen begraven, al vele jaren leggen we bij de dodenherdenking op 4 mei bloemen bij zijn graf. Hij werd slechts 27 jaar. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Wales

Penry Thomas werd in het begin van het jaar 1913 geboren in een eenvoudig gezin in Wales. Zijn vader werkte als mijnwerker. De Engelse industrie had in die tijd veel steenkolen nodig. Stoom was de drijvende kracht achter de machines in de industrie. Ook de treinen werden meestal door stoomlocs getrokken. Alles wees er op dat de jonge Penry in de voetsporen van zijn vader zou treden.

Royal Air Force

Maar Penry wilde meer. Hij trok van Wales naar Engeland. In de jaren dertig meldde hij zich bij het Britse leger. Hij klom op door zijn kwaliteiten en werd als sergeant ingedeeld bij de bekende RAF, de Royal Air Force. Zijn functie was observer, hij bracht alle waarnemingen bij verkenningsvluchten in kaart. In Engeland ontmoette hij Doris Florence Hill uit Londen. Penry was 26 en Doris 28 jaar toen ze in het voorjaar van 1939 in Salisbury trouwden.

Aanloop naar de 2e WO

Intussen was Hitler in het Duitsland van de jaren dertig bezig met zijn grootse plannen. Na de Eerste Wereldoorlog werd Duitsland verslagen en ging het land gebukt onder de enorme herstelbetalingen aan de westerse landen. Hitler was vast van plan om Duitsland van een arm land weer welvarend te maken en op de kaart te zetten. Alle wereldleiders van die tijd maakten zich grote zorgen en de ene na de andere leider meldde zich in Berlijn of München om te proberen Hitler van zijn plannen af te houden. Tevergeefs.

Inval Polen

Op 1 september 1939 viel Duitsland Polen binnen. De overmacht was enorm, het land werd compleet onder de voet gelopen. In Nederland werd verdeeld gereageerd. Een flink deel van de bevolking ging er vanuit dat het net als in 14 – 18 zou lukken om neutraal te blijven. De regering nam wel veiligheidshalve allerlei maatregelen met name rond het Koningshuis en regering. De militaire top riep in 1939 militairen en reserves op voor de Mobilisatie. In totaal 300 duizend militairen. Verspreid over het land werd er op de oude linies kampen opgetrokken. De linies zoals de Grebbeberg linie, de oude en de nieuwe Hollandse Waterlinie dateerden nog uit voorbije eeuwen.

Verkenningsvluchten

In Groot Brittannië geloofden ze meer in moderne wapens. Sergeant Thomas was met zijn squadron op een Franse basis gelegerd. In de tijd voor de oorlog maakten ze met een Blenheim jager verkenningsvluchten in de gebieden langs de grens met Duitsland. De bemanning van het vliegtuig van sergeant Thomas bestond uit piloot Alban Thomas (geen familie) en luchtschutter Leslie Jordan. Precies op 10 mei 1940, de dag dat Duitsland ons land binnenviel, vlogen ze boven de Betuwe.

Neergeschoten

Ze werden door een Duitse jager opgemerkt en opgejaagd. Ter hoogte van Echteld werden ze door een kogelregen doorzeefd. Het vliegtuig met de Britse bemanning stortte in de Linge, ter hoogte van de Vogelzangsebrug. De drie inzittenden kwamen daarbij om het leven. De piloot en de boordschutter werden snel gevonden en tijdelijk in de buurt begraven. Enkele weken later werd er door twee vissers in de Linge ter hoogte van het Amsterdam Rijn kanaal een onderlichaam in het water ontdekt. Het kon niet geïdentificeerd worden en werd in Zoelen begraven.

Zoelen en Buurmalsen

Pas in maart 1941, bijna een jaar later, werd op de plek waar de Korne in de Linge uitkomt een bovenlichaam gevonden wat kon worden geïdentificeerd als sergeant P.L. Thomas. Hij werd begraven op de Algemene Begraafplaats in Buurmalsen. In de jaren 60 werd door archiefonderzoek vastgesteld dat de beide lichaamsdelen bij elkaar hoorden. Penry Thomas heeft de Lingestreek als zijn laatste rustplaats gevonden.

Opdat wij niet vergeten.

Ad de Graaff

Voor een aantal gegevens heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het werk van Richard van de Velde. Hij beheert de interessante website oorlogsslachtofferswestbetuwe.nl

Deel op Facebook Deel op Twitter Verstuur via WhatsApp